Pesten

Als kinderen worden gepest, op school of door klasgenoten online, lijdt dit vaak tot de verslechtering van schoolresultaten. Sommige leerlingen die worden gepest blijven zoveel mogelijk thuis. Hierdoor krijgen ze achterstanden op school of er ontstaan concentratieproblemen.

Huiswerkbegeleiding kan leerlingen die gepest worden helpen om rustig te werken in een buitenschoolse omgeving waar hij/zij niet gepest wordt en helpen bij het wegwerken van achterstanden. Maar huiswerkbegeleiding kan de oorzaak van deze achterstanden uiteraard niet aanpakken: dat moet op school gebeuren.

Docenten grijpen lang niet altijd in als er gepest wordt, ook omdat ze soms onvoldoende op de hoogte zijn van de ‘wapens’ die worden ingezet. Bijvoorbeeld bij pesten via internet. Ook doet de helft van alle leerlingen niets als een klasgenoot wordt gepest. Pesten is een groot probleem voor kinderen. Vaak veel groter dan wordt verondersteld. Toch beginnen veel kinderen er thuis niet over.

Cyberpesten gebeurt vaak anoniem. Cyberpesten is ernstiger dan “gewoon” pesten, omdat dader en slachtoffer niet in direct contact met elkaar staan, maar enkel via de computer verbonden zijn. De dader voelt zich door zijn anonimiteit niet geremd, waardoor hij vaak grenzen overschrijdt. Door internet kunnen onwaarheden, foto’s of filmpjes snel worden verspreid, waardoor de impact erg groot kan zijn. Vaak veel groter dan bij ‘gewoon’ pesten.
Het slachtoffer voelt zich onveiliger dan bij gewoon pesten want hij is nergens vrij; niet school of thuis. Cyberpesten is niet of nauwelijks terug te draaien – vaak blijven de gegevens op internet gewoon bestaan, zodat het slachtoffer er jaren nadien nog mee geconfronteerd kan worden.

Ouders en leerkrachten spelen bij het tegengaan van pesten via internet een belangrijke rol. Door het kind te begeleiden bij het surfen op internet en er voor te zorgen dat zij/hij het meldt als er dingen gebeuren die niet goed zijn, is men goed op de hoogte. Ook voorlichting over hoe om te gaan met wachtwoorden, persoonlijke gegevens en het plaatsen van informatie is erg belangrijk. Leerkrachten hebben in hun lessen een voorlichtende functie over wat internet is en kunnen het onderwerp bespreekbaar maken. Bij wangedrag kan via de schoolservers de vandaal opgespoord worden en via een internetprotocol kunnen regels gegeven worden.