Dyscalculie

Dyscalculie is veel minder bekend dan dyslexie. Als een leerling blijvende en opvallende problemen heeft met rekenen en wiskunde ondanks een normale intelligentie, kunnen we spreken van dyscalculie.

Soms is er sprake van dyscalculie als een leerling moeite heeft met getalsymbolen, met plus- en minsymbolen en vaardigheden als aftrekken, optellen, vermenigvuldigen en delen. En als hij/zij al rekenend informatie uit het korte geheugen verliest. Toch heeft niet iedereen met die rekenproblemen dyscalculie: soms is slecht onderwijs of slechte begeleiding het probleem.

Pas als de kenmerken na een half jaar begeleiding niet afnemen, kun je spreken van dyscalculie.

Er zijn instanties die dyscalculie kunnen vaststellen. Als het onderkend is, kan een speciaal programma met oefeningen de problemen verminderen.

Veel huiswerkinstituten kunnen adviseren bij het vaststellen van dyscalculie en de leerlingen deskundig begeleiden. Uiteraard zijn er ook instituten die zich in dyscalculie hebben gespecialiseerd.

Op de kaart vindt u een huiswerkinstituut in de buurt.